Aan de
Bleeklaan in Leeuwarden, waar ik aan woon, is een gebouw van de
Baptistengemeente De Wijngaard gevestigd. De baptisten kerken er zelf niet,
maar zitten elke zondag in het WTC-gebouw. Wie er wel kerkt, is de Messiaanse Gemeente. Niet op zondag, maar elke zaterdag.
Vandaag besloot
ik opnieuw een blik te werpen bij deze kerk. Het viel me niet mee. Allereerst de
sfeer. De Messiaanse Gemeente is een evangelische gemeente, met veel vlaggen,
handengeklap, open handen en veel Opwekking. Ik verwachtte veel psalmen, maar
die waren niet te bekennen.
De wet werd
voorafgegaan door een soort trance-samenzang van Deuteronomium 6 vers vier tot
negen, het eerste vers in het Hebreeuws, de rest in het Nederlands. Veel grijze
hoofden, een drietal gezinnen met kleine kinderen. Een aantal mannen met een
keppeltje, een man met een gebedssjaal. Andere mannen hadden kwastjes aan de
riem hangen.
Dan de namen. De
Messiaanse Gemeente spreekt de naam van de HEER
uit als Jehoewah, JHWH. Jezus wordt Jesjoea. En bij de binnenkomst wordt
je een sjabbat sjaloom gewenst. Ik vroeg de man die me dit wenste, waarom hij
dit deed. Omdat ze als gemeente dicht bij het Joodse volk staan. Dat is het
volk waar de wegwijzing, de Thora, uit is voortgekomen. En Jesjoea.
Maar, vroeg ik
de man, is niet het gevolg van Pinksteren dat we de namen en de Bijbel gewoon
in onze eigen taal kunnen uitspreken? Jazeker, zei de man, en dat mag ook.
Tot zover de
vormgeving. Nu de inhoud. Ene Charlie Lengkeek uit Emmeloord deed de
spreekbeurt. En wat voor een spreekbeurt. Als uitgangspunt had hij psalm 37
vers drie en vier.
Hij had een aantal
voorbeelden van profetieën die vaak voorkomen in de Bijbel. Wat ik er van
opstak, was dat het vooral op de klank uitgekozen profetieën hadden, die weinig
met elkaar van doen hadden. Desondanks vond Charlie ingang bij de Leeuwarders.
De koningin
sprak in haar kerstrede het vertrouwen uit in Europa. In EUROPA! Vol afschuw
keek Charlie de gemeente rond. ‘Het koninkrijk van leem en ijzer’, noemde deze
voorganger Europa. Het leek Charlie goed om de gemeente op te roepen om te
bidden voor het koningshuis.
Waar ik van
schrok, was Charlie’s aanval op de kerk. Daar zit weliswaar iets goeds in, maar
lang niet voldoende. Want de kerk is niet de messiaanse beweging. De messiaanse
beweging is dé schakel tussen de Joden en de christenen in de diaspora. In deze
beweging vindt Charlie de meeste vreugde. Omdat Gods feesttijden de meeste
vreugde geven.
En die
feesttijden worden door de messiaansen vervuld. Door niemand anders. We zijn op
weg naar de duizendjarige sabbat: in de eerste zesduizend jaar heeft God de
aarde geschapen, in de volgende duizend jaar rust Hij uit. Het chiliasme vermengt met Harold Kushner.
Het viel me niet mee.
Van het chiliasme had ik nog niet eerder gehoord, maar Harold Kushner is een prima schrijver hoor!
BeantwoordenVerwijderenIk heb enkele boeken van Kushner gelezen en eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je hem erbij haalt in je - verder goede - verhaal.
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je reacties, Marcel. Het feit dat ik Kushner aanhaal, is omdat hij -voor mij- ook symbool staat voor het evolutionaire scheppingsdenken. De schepping van de aarde in zes dagen, waarbij elke dag duizend jaar is. Op die manier vang je op dat de aarde zesduizend jaar bestaat, en verwacht je de sabbat: het duizendjarig rijk.
Verwijderen