Toen ik zo’n
drie jaar geleden stage liep bij Dagblad van het Noorden, zat ik naast Johan de
Veer. Hij maakte officieel geen deel uit van de stadsredactie Groningen, waar
ik stage liep. Maar omdat Johan van ‘oudsher’ verslaggever Provinciale Staten
was, en daardoor zijn werkplek had in het voormalige stadsredactie-pand van
DvhN, maakte hij wel min of meer deel uit van dezelfde redactie. Als de
stadsredactie weer eens moest verhuizen, verhuisde Johan mee.
Zo kwam het
dus dat de stagiair naast de doorgewinterde verslaggever kwam te zitten. Drie maanden
lang zaten we naast elkaar onze verhalen te schrijven. Het was een plezier om
naast Johan te zitten. Hij gaf me regelmatig adviezen om een verhaal nog beter
te schrijven. Of om de juiste vragen te stellen als ik bijvoorbeeld bij CvdK Max
van den Berg aanschoof.
Johan en ik
konden het goed met elkaar vinden. Dat troffen we dan maar. In één van de
verloren momenten op de redactie, vertelde Johan dat hij Journalistiek
studeerde op de hogeschool in Tilburg. In het docentenkorps zat de bekende
interviewer Ischa Meijer.
Natuurlijk kende
ik Ischa Meijer wel. Maar dat was veel meer vanuit een algemene ontwikkeling.
Nu kende ik iemand die Meijer in zekere zin doorgaf, die hem zelf had gekend. En
dat had ik niet. Johan vertelde dat Meijer de beste interviewer van Nederland
was: hij wist bij mensen informatie boven water te halen, die ze zelf verborgen
hielden en daarom niet uitspraken. Maar dat Meijer wel opschreef in zijn
verhalen.
Ischa Meijer
hoefde nooit een verhaal te rectificeren.
Ischa Meijer.
Geboren op 14
februari 1943. Valentijnsdag.
Gestorven op
14 februari 1995. Precies een dag voor mijn negende verjaardag. Meijers 52e
verjaardag.
Ik kende
Meijer een beetje. Dankzij het boek I.M. van zijn ‘weduwe’ Connie Palmen.
Maar nu is
Ischa meer voor me gaan leven. Door het autobiografische boek 'Een blik jodenkoeken' van zijn dochter
Jessica. Generatiegenoot van mij; Jessica is twee jaar ouder dan ik. In een
openhartig boek komt Jessica duidelijk naar voren. En speelt haar vader een
bescheiden maar belangrijke rol.
De dood van
haar vader is een traumatische ervaring voor Jessica. Vanaf het moment dat haar
vader sterft, moet ze presteren. Ze moet er mooi uit zien, mag niet onder doen
bij klasgenoten, en wil aanbeden worden. Een drang om vooral sterk over te
komen.
Door het
trauma ontwikkelt Jessica boulimia. En duikt ze met jan en alleman in bed, zo
lijkt het haast. Openhartig vertelt ze hoe haar eetprobleem zich ontwikkelt. Hoe
ze ruzies heeft met haar moeder. Hoe ze haar eetprobleem probeert te
verbloemen. Hoe haar zoektocht naar het perfecte lichaam keer op keer bevestigd
wordt – door mannen die met haar naar bed gaan omdat ze zo aantrekkelijk is.
Een eerlijk
boek. Daarmee sluit Jessica Meijer een periode af waarin ze het tegendeel
probeerde te doen dan wat ze in haar boek doet. De tijd van maskers, mooie
praatjes en liegen ligt nu achter haar. Tijd om open kaart te spelen. Om zo de
wereld in te gaan.
Met een schone
lei.
Niet per
definitie een dunne lei.
Als Jessica
inderdaad een aantal eigenschappen van haar vader heeft geërfd, staat ons nog
veel te wachten. Dan voel ik me een beetje trots dat ik een generatiegenoot ben
van Jessica.
Zo heb ik
opnieuw weer iets gemeen met mijn oud-collega Johan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten