Vandaag is het
35 jaar geleden dat Bob Dylan voor het eerst in Nederland optrad. Het
Feyenoord-stadion in Rotterdam, De Kuip, was de plek waar Dylan acte de présence
zou geven. Een dubbel-debuut: het was Dylans eerste optreden in Nederland, en
De Kuip werd voor het eerst als concert-stadion gebruikt.
Dylan had in
die tijd net een nieuwe elpee uitgebracht: Street Legal. Die plaat zou nog
moeten uitkomen in Nederland. Het was eind jaren zeventig: internet bestond nog
niet, en de wereld draaide minder snel dan drie decennia later.
Eenmaal in
Nederland, werd Dylan even kort de toerist. Hij bezocht het Rembrandt-huis (de
kunstenaar Dylan) en kwam naar het Anne Frank Huis – onderweg naar Essen las Dylan
de Engelstalige editie van Anne Franks dagboek. Zou het joods-zijn hebben
opgespeeld bij de zanger? Welke rol speelden het Anne Frank Huis en het dagboek
bij Dylans bekering, later dat jaar? Of is er helemaal geen verband?
Tom Willems
was in 1978 vijf jaar jong. Uiteraard heeft hij dat concert in De Kuip niet
meegemaakt. Zoals hij het zelf zegt: ik zat nog in de zandbak. Toch is het
Willems gelukt om van Dylans debuut in Nederland een nauwgezette reconstructie
te maken. Mede hierom wordt Willems ‘misschien wel de grootste Dylan-kenner van
de lage landen genoemd’.
Waarvan akte.
Vanzelfsprekend
was ook ik niet bij Dylan in De Kuip. Ik werd bij lange na nog niet verwacht,
laat staan dat er aan mij gedacht werd. Pas een kleine zes jaar na dit concert
kwam ik op de wereld. En vanaf dat moment zou het nog achttien jaar duren
voordat ik de man zag optreden.
Inmiddels heb
ik de schade wat kunnen beperken, hoewel zoiets natuurlijk nooit helemaal lukt.
Een verleden dat niet van jou is, kun je je nooit eigen maken. Dat moet je ook
niet willen. Belangrijker is om je eigen historie te ontwikkelen.
Niets is
mooier dan je eigen gemaakte herinneringen.
Hoe mooi Tom
Willems Dylans eerste optreden in Nederland heeft gereconstrueerd, en hoeveel
plezier ik ook beleef aan mijn eigen Dylan-concerten, het wringt toch altijd
ergens. Niet dat Willems niet kan schrijven. Het is ook niet zo dat ik een
geheugen heb als een zeef.
Maar beiden
kunnen we niet tippen aan Martin Bril.
De columnist
schreef de mooiste stukjes voor de
Volkskrant. En de beste verhalen over Bob Dylan. In één van zijn postume
boeken, schreef Bril dat hij bezig was met een boek over onze gemeenschappelijke
held. In de stijl als De Kleine Keizer, over Napoleon.
Bril heeft dat
manuscript nooit kunnen voltooien. Zijn uitgever heeft ooit laten weten dat het
Dylan-boek er ook niet komt.
Helaas.
Ik heb niet de
illusie dat ik dat boek dan maar moet schrijven.
Maar ik ervaar
het gebrek aan Brils boek over Dylan wel als een groot gemis. Vanmiddag las ik
een postume verhalenbundel, Het Geluk Dat Gezin Heet. Ik heb genoten van de
kleine details, de korte verhalen over een gezinsleven.
Terwijl ik het
boek las, dacht ik: het duurt nog heel lang voordat een nieuwe Martin Bril ten
tonele is verschenen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten