vrijdag 18 januari 2013

Das Leben der Anderen


“Moet ik het voor u inpakken?”
“Nein, es ist für mich.”
Dat antwoord is van ex-Stasi-medewerker Wiesler. In de Karl Marx Buchhandlung koopt hij net het boek “Die Sonate des Guten Menschen” van schrijver Georg Dreyman.
Het is vier jaar na de val van de Berlijnse Muur. Halverwege de jaren tachtig was Dreyman een gerespecteerd schrijver binnen de DDR. Trouw aan de partij. De DDR-minister van Cultuur, Bruno Humpf, heeft een oogje op Dreymans vriendin, actrice Christa-Maria Sieland (CMS).
Humpf wil het aanknopen met Sieland, maar daarvoor moet Dreyman uit de weg worden geruimd. Om daar voor te zorgen, geeft de minister de opdracht aan de Stasi om Dreyman af te luisteren. Agent Wiesler, HWG xx/7 als schuilnaam, neemt de opdracht persoonlijk aan.
Langzaam maar zeker ontwikkelt Wiesler een gevoel van genegenheid voor Dreyman. Zoveel zelfs dat Wiesler het voor Dreyman opneemt. Wiesler houdt Dreyman een hand boven het hoofd.
Dat komt Wiesler op degradatie van zijn functie te staan, wanneer dit uitkomt. Aan het einde van het DDR-tijdperk wordt Wiesler postsorteerder, na de Wende wordt hij postbezorger.
Na de Wende duikt Dreyman in zijn Stasi-dossier en ontdekt dat hij inderdaad is afgeluisterd. Maar ook dat hij is gevrijwaard van elke verdenking. Dankzij HWG xx/7. Als dank daarvoor schrijft hij zijn memoires “Die Sonate des Guten Menschen”. Met de opdracht aan de Stasi-agent.

Dit is in grote lijn het verhaal van de film “Das Leben der Anderen.” De film zag ik voor het eerst zo’n vijf jaar geleden. Het was in de voorbereiding op de reis naar Berlijn, die ik met de school voor Journalistiek ondernam. Hoewel ik zelf weinig met films heb, raakte “Das Leben der Anderen” mij wel.
Wat mij raakte, weet ik niet. Misschien wel de ontwikkeling van agent Wiesler. De man leeft volledig voor de Stasi, maar krijgt gaandeweg het besef dat hij op de verkeerde weg zit. Ondanks dat de geheime dienst van de DDR na de Wende uitgekotst wordt, krijgt Wiesler toch een bedankje.
Nein, es is für mich.
Hartverscheurend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten