woensdag 30 september 2015

Broer-en-zus-dag

Het is vandaag de nationale broer-en-zus-dag. Vandaag is het de derde editie van deze speciale dag; in 2013 stelde radio-dj Giel Beelen deze dag in na het overlijden van zijn eigen zus. De Telegraaf meldt: “Het is de bedoeling om jouw lieve broer of zus deze dag even wat extra aandacht te geven door middel van een leuk whatsappje of een bloemetje bijvoorbeeld. Elkaar gewoon weer even laten weten dat je van elkaar houdt! Zo’n berichtje is altijd leuk om te krijgen toch?”
Elke dag van het jaar heeft wel zo'n speciale dag. 14 februari is natuurlijk Valentijnsdag, 31 oktober Hervormingsdag, 31 december Oudejaarsdag, 1 januari Nieuwjaarsdag, enzovoort. De nationale broer-en-zus-dag is misschien wel een vreemde eend in de bijt.
Het is namelijk niet een dag die in het teken staat van commercie, daar waar Sinterklaas, Kerst en Valentijnsdag dat wel doen. Gewoon een lief berichtje naar je naaste verwanten, dat is het minste wat je kunt doen.
Als je het goed met je eigen bloedverwanten kunt vinden, is dat mooi meegenomen. Het tegendeel is ook waar: als je met je broers en zussen in onmin leeft, is dat een enorme tegenvaller. Voor mij zijn mijn broers en zussen van belang, ik ben erg blij met ze en ik wil ze voor geen goud missen. Toch zijn ze voor mij niet mijn beste vrienden. Het zijn mijn familie en daar moet je het mee doen.
Het is, mutatis mutandis, wat Nico Dijkshoorn in zijn Boekenweekessay van 2012.
De hoofdpersoon schrijft een briefje aan zijn dochter, naar aanleiding van een gesprek tussen twee meisjes dat hij opving in de metro. De een vertelde over dat haar vader een vriend voor haar was. Bij zijn eindpunt stapte de hoofdpersoon uit om zijn dochter te schrijven: “Ik ben niet je vriend. Ik wil niet dat je later zegt: was hij maar mijn vader geweest. Ik ben je vader. En jij mijn dochter. We worden nooit vrienden. Dat is iets anders.”
En zo is het.
Andersom ervaar ik het wel. Dat onder mijn beste vrienden personen zijn die ik als mijn broer of zus “ervaar”. Dat kun je soms hebben, dat je beiden in een ander gezin bent geboren maar toch met elkaar verbonden bent. Als 'soulmates', 'bloedbroeders'. Zoiets is bijzonder en komt nauwelijks voor. Net als de fysieke broers en zussen iets om als een kostbaar bezit te koesteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten