zondag 11 maart 2012

Daniël Lohues – II

Gisteren schreef ik over het optreden van Daniël Lohues in Heerenveen. Het Posthuis Theater vormde de ambiance voor Lohues' eerste optreden in het Friese Haagje. Inderdaad was het zijn eerste optreden in Heerenveen. Ik heb me er heel erg vermaakt.
Lohues praatte in het Drents. Ik houd ervan als mensen in hun moerstaal praten. Dat maakt ze authentiek, persoonlijk. Taal van thuis is iets persoonlijks. Als je in het openbaar, en in een andere streek, op die manier durft te praten – dan heb je een boel drempelvrees overwonnen.
Misschien komt het ook wel door mijn voorliefde voor taal. De manier waarop mensen zich uitdrukken zegt ook iets over henzelf. Taal is zeg maar echt mijn ding – al was het maar omdat het dus een onderdeel is van iemand identiteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten