maandag 1 juli 2013

Bob Dylan en Duitsland

De afgelopen dagen speelt het een beetje door mijn hoofd. Wat is precies de relatie van Bob Dylan met Duitsland? Ik heb het dan niet zozeer over de hoge frequentie concerten die de zanger bij onze oosterburen geeft. Die concerten zijn er nog al wat, maar dat kan ik nog scharen onder het kopje: commerciƫle activiteiten.
Een concert is immers een bron van inkomsten voor Dylan – lijkt me, aangezien hij al een kwart eeuw ‘never ending’ aan het touren is.
De haatliefde-verhouding die Dylan met Duitsland had, lijkt te zijn verdwenen. In With God On Our Side neemt Dylan Duitsland nog op de hak. De nazi’s bakten zes miljoen joden (Dylans volksgenoten) in hun ovens, maar zijn na de oorlog Amerika’s vrienden geworden.
Inmiddels dus ook Dylans vrienden.
Want ongeveer een decennium geleden (was het niet 2004?) werd in het Oost-Duitse Chemnitz voor het eerst een tentoonstelling gehouden met Dylans schilderijen. Naast liedjesschrijver en teksten produceren, schildert Dylan.
En vorige week kreeg Dylan een prijs van de Berlijnse kunstacademie.
Ik weet het niet.
Maar het maakt me ook niet veel uit.
Ik vind het slechts opvallend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten