vrijdag 11 november 2011

11-11-'11

De elfde van de elfde van de elfde. Een magisch getal, heb ik al gehoord. Volgens mij zal dat wel meevallen, maar toch – het is een bijzondere dag vandaag.
Natuurlijk is het allereerst Sint-Maarten, het jaarlijkse feest waarbij kinderen snoep mogen ophalen langs de deuren. Daar moeten ze wel wat voor doen: in ieder geval veel lopen langs de voordeuren, liedjes zingen en hun lampion tonen. De afgelopen jaren is het in mijn woonwijk wel erg rustig met kinderen – zou het wijkgebonden zijn, of is de dalende opkomst voor dit feest een landelijke trend?
Voor vanavond is het de vraag of die kinderen wel zin hebben om te sjouwen met hun lichtje. Het Nederlands Elftal voetbalt een oefenwedstrijd tegen Zwitserland. Met waarschijnlijk Khalid Boulahrouz weer eens in de basis. En dat in de Amsterdam ArenA, waar het qua clubvoetbal de laatste maanden onrustig is.
Een paar kilometer van de voetbaltempel vandaan, treedt Fred Eaglesmith op, in de Amstelkerk. Een solo-optreden van de Canadees met Friese roots. Daar ben ik bij, en ik heb er erg veel zin in.
Voor veel andere mensen is de kerk vandaag ook een middelpunt. Vanwege de magie van de datum, trouwen vandaag veel paren. Voor wat het waard is, want wat heeft het huwelijk in Nederland tegenwoordig nog voor waarde? Als je ziet hoe snel en gemakkelijk sommige stellen ook weer scheiden, lijkt het huwelijk eerder een soort opgewaardeerde verloving. Maar ik weet, wie zonder zonde is...
Goed, de elfde van de elfde van de elfde. Een mooie datum.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten