zaterdag 5 november 2011

Griekenland

Eigenlijk wilde ik mij helemaal niet mengen in het debat over 'Griekenland'. Niet dat ik het onbelangrijk vind, maar wel omdat er mensen zijn die er veel meer verstand van hebben. Ik moet maar gewoonweg mijn mond houden over dit ingewikkelde dossier. Want de ondoorzichtige financiƫle markten zijn zo met elkaar verbonden en vermengd, dat elke oplossing gevolgen heeft. Desastreuze gevolgen, misschien wel.
Maar toch, het kabinet in het mediterrane land zit in een lastig parket. Premier Papandreou ligt niet goed in de markt, en zou het veld moeten ruimen. Hij zou opgevolgd moeten worden door zijn minister van Financiƫn, met de mooie naam Evangelos Venizelos. Die man heeft natuurlijk verstand van zaken, en kent het dossier.
Hij ligt wel goed in de markt, en zou ook gesteund worden door de oppositie voor de nationale overgangsregering. Vooral oppositie-leider Karolos Papoulias is die machtsoverdracht noodzakelijk, en moet die regering nieuwe verkiezingen uitschrijven voor in december.
Valt natuurlijk wat voor te zeggen. Staat tegenover dat het land eigenlijk onbestuurbaar wordt op deze manier. Is dat wel handig op dit moment?
Tjah, ik weet het niet hoor. Het lijkt wel een ingewikkeld familie-spel, de politiek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten