woensdag 18 januari 2012

Sapph, bubbling en winterse buien

Het is nog geen zeven uur 's ochtends, als ik vanmorgen een exemplaar van dagblad De Pers meeneem. Deze gratis ochtendkrant is mijn favoriet onder de ov-kranten. Redelijk op niveau, veel eigen verhalen en eigen opinie, weinig knip-en-plakwerk van ANP-berichten. Dat bevalt me wel.
Op de cover van vandaag een bijzondere foto, of tekening. Een Antilliaans meisje, gefotografeerd van de achterkant. De aandacht – of beter, míjn aandacht wordt gelijk getrokken naar de brede billen van het meisje. Dat is waar het om draait. De spijkerbroek, met een riem met ijzeren dopjes erop, zit laag. Het driehoekje van haar string is te zien. Dat driehoekje telt drie kleuren, rood-wit-blauw. Vanwege de staande kleuren, lijkt het me iets Frans.
Het blijkt het coververhaal van de krant te zijn. Een verhaal over bubbling. “Kontschudden is kassa”, is de weinig verhullende titel. Deze danstechniek heet nu Dirty Dutch House, is de 'kunst van het schudden met de billen' en is Neerlands grootste muzikale exportproduct. Andre Rieu kan inpakken.
Op de achterkant van dezelfde krant staat een paginagrote advertentie van Sapph, de lingerie-keten. Een meisje (jonge vrouw is ze eigenlijk) met iets te rode lippen prijst een paars setje aan. Een paarse beha, die haar borsten wat opduwen en een ronde vorm geven, en een bijpassende string. 'Dress less to impress' is de boodschap die de adverteerder naast de jonge vrouw heeft gezet. Ik vraag me af wie precies verleid moet worden, de man of de vrouw.
Waarschijnlijk zou ik het weer vergeten zijn, als ik niet werd geteisterd op de weg naar huis. Fietsend naar huis, ervaar ik aan den lijve wat die winterse buien zijn, waar de weerman het gisteravond over had. Vrij harde wind, versterkt met hagel, laat mij verlangen naar een warm kop koffie. Plots moet ik denken aan de twee vrouwen met hun ondergoed.
Het heeft iets ongelijks, merk ik bij mezelf op. De twee vrouwen, en dan met name het Sapph-meisje, die in hun ondergoed staan, maar het wel warm hebben. Niet alleen omdat ze bekeken worden, maar ook omdat ze in een warm gebouw zijn. Ik heb me wel warm aangekleed, maar heb het koud, vanwege de winterse buien.
Eigenlijk had ik dagblad De Pers moeten gebruiken als warmhouder, gewoon door de krant ter hoogte van mijn borst in mijn jas te duwen.

1 opmerking: