zondag 27 mei 2012

GoedGelovig – Twijfelliederen

Drie jaar geleden interviewde ik Joop Gankema, directeur van Stichting Opwekking. Het interview was voor Dagblad De Stentor, waar ik toen stage liep. Gankema was in voorbereiding voor het beroemde Opwekking-festival. Het beloofde opnieuw een groot festijn te worden, met opnieuw meer bezoekers dan het jaar ervoor.
Veel van mijn vrienden in mijn kerk zijn volledig in de ban van Opwekking. Wie niet enthousiast is over de liederen die de Geest ingeeft, zou eigenlijk verbannen moeten worden. Want Opwekking, dat is waar je als christen hoort mee te leven.
Ik heb er altijd mijn twijfels bij. Natuurlijk moet er ruimte zijn voor Opwekking – al was het maar omdat in die hoek van het christendom ook ‘serieuze gelovigen’ zijn. Maar de doctrine van Opwekking staat me niet aan. Misschien ben ik er te gereformeerd voor. Dat kan, maar dat lijkt me niet.
De satirische weblog GoedGelovig heeft een antwoord gemaakt op Opwekking. Een cd met twijfelliederen. Met een lied over onrecht in de wereld, hongerende kinderen, ouders die jong sterven: ‘Dan lijkt de hemel dicht te zijn’.
Of:
Juist nu ik twijfel, weet ik
Uw genade komt
Uit ‘Heer, ik twijfel’.
O kom Heer, o kom Heer
Sla die twijfel bij mij neer
Uit ‘Kom Heer’.
De zang is niet altijd zuiver. Gelukkig niet. Daarmee wordt eveneens een signaal afgegeven. Richting de Opwekking-zangers, zoals Matthijn Buwalda en Kees Kraayenoord. Zij zijn vol van de Heer, maar moeten wel zuiver zingen en een act opvoeren.
Er is geen ruimte voor menselijk falen, zowel in het geloof als in de uitvoering.
Bij deze een podium voor GoedGelovig, een aards tegenwicht tegen het zweverige.

2 opmerkingen: