woensdag 9 mei 2012

Rotonde


In Leeuwarden zijn verschillende rotondes. De ene soort is een traditionele. Daar hebben auto’s voorrang. De fietsers die de rotonde naderen, moeten afremmen om zo de auto’s vrije doorgang te verlenen.
Andere rotondes komen uit het modernere assortiment. Bij deze verkeersknooppunten hebben fietsers (en wandelaars) voorrang boven de gemotoriseerde wagens. Het verschil in rotondes is per gemeente al lastig, laat staan binnen de eigen stad.
Van de week fietste ik op een rotonde van de laatste soort af. Ik naderde de rotonde en moest rechtsaf. Netjes stak ik mijn hand uit, ruimschoots voor ik daadwerkelijk op de rotonde kwam.
Toen ik bij de rotonde kwam, reed daar een auto die dezelfde laan in wilde als ik. Deze automobilist kwam van links, en had mijn hand niet gezien. Hij zag niet dat ik rechts af sloeg, en liet de fietsbaan daarom voor niets open.
Die man haalde me een paar seconden later in. Het raampje had hij naar beneden gedaan. Gebogen over de bijrijdersstoel riep mij me iets toe. Ik kon hem niet verstaan, maar het zal geen compliment zijn geweest voor mijn stalen ros.
Ik heb die man niet begrepen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten