vrijdag 21 juni 2013

Hufterig rijgedrag

Van de week liep ik ’s avonds een rondje in mijn woonbuurt. Ik ergerde me aan het rijgedrag van Leeuwarders. En dan met name het rijgedrag van jongeren. Laat ik wat voorbeelden geven.
Er zijn autorijders die bij rotondes geen knipperlicht gebruiken. Op zich niet heel erg frustrerend, maar het belemmert wel de doorstroom van het autoverkeer. Niet heel prettig, maar dit is nog wel te overzien.
Frustrerender zijn de jongeren in hun gepimpte auto’s. Met van die glimmende velgen. Soms te dure auto’s voor de leeftijd. Met raampjes open. Soms ook niet. De jongeren hebben de muziek aan: zo hard dat de ruiten van de omliggende huizen trillen.
Jongeren die heel hard optrekken en honderd meter verderop hard moeten afremmen. Voor de nieuwe rotonde.
Dat soort hufterig gedrag.
Het lijkt me sterk dat ik de enige ben die dat frustrerend vind.
Ik vind het tijd voor een nieuw initiatief. Laten we van Leeuwarden een fietsstad maken. In de ruime binnenstad komen fietspaden waar auto’s te gast zijn. Door het rode asfalt en de smallere wegen worden autobestuurders gedwongen om rustig te rijden. In Zwolle zijn dit soort wegen al ingevoerd.
De auto’s worden zoveel mogelijk buiten de stad neergezet. Forenzen parkeren hun auto buiten de stad: met een pendelbus gaan zij vanaf ‘buiten’ naar binnen. Op die manier wordt het autoverkeer in de stad beperkt.
Lijkt me een heerlijk vooruitzicht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten