dinsdag 30 april 2013

Koninginnedag 2013


Omdat Leeuwarden van oudsher een hofstad is, besloot ik het belangrijkste gedeelte van de troonswisseling in de stad mee te maken. Voor de daadwerkelijke abdicatie vertrok ik naar de Prinsentuin, een privé-tuin van de Friese stadhouder Willem Frederik van Nassau-Dietz.
In aanloop naar de Prinsentuin, moest ik over de Groeneweg. Deze weg werd voor Koninginnedag omgetoverd tot de vrijmarkt. Op de Groeneweg kreeg ik van een moslim-evangelist een papiertje in handen gedrukt. WaaromIslam.nl. Dit is de consequentie van de vrijheid van godsdienst, waar Willem van Oranje voor heeft gestreden.
In de Prinsentuin was eveneens een vrijmarkt, maar een stuk minder vol dan de Groeneweg. Die overigens ook niet vol was. Op zoek naar een groot scherm. En inderdaad, dat scherm stond er. Naast de halve tempel.
Niet een heel groot scherm, maar groot genoeg om vanaf het terras van de Koperen Tuin te bekijken. Ik was niet de enige, meer mensen namen plaats op het terras. Naast mij zaten drie Duitse meisjes. Wilhelmus van Nassouwe, ben ik van Duitsen bloed.
De abdicatie werd gevolgd door een aantal Leeuwarders. Niet zo veel, ik schat misschien dertig mensen die naar het scherm in de Prinsentuin keken. Het kan zomaar zijn dat op het Wilhelminaplein meer mensen hebben gekeken naar de troonswisseling. Maar dat heb ik niet kunnen zien.
Rustig. Dat was hoe ik de abdicatie heb beleefd in de Prinsentuin. De vrijmarkt – hebben en nog meer hebben – werd belangrijker gevonden.
Net als bij het Stadhouderlijk Hof, tegenover het stadhuis en waartussen een beeld van stadhouder Willem Lodewijk staat. Daar was het druk. Niet dat je er over hoofden kon lopen. Maar wel werd er gehandeld.
Van die hofstad lijkt weinig over, behalve wat verwijzingen naar het Oranje verleden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten