dinsdag 2 april 2013

Leeuwarder Courant


Soms loop je er zomaar overheen. Letterlijk.
In de Peperstraat in Leeuwarden ligt een putdeksel met een tekst erop. Ik had het nooit gezien. Maar plotseling viel het me op. Hoe dat kwam, weet ik niet meer. Het was er plotseling. En ik kon me niet meer heugen hoe mijn leven eruit zag zónder die putdeksel.
Het is een putdeksel ter ere van het 250-jarig bestaan van de Leeuwarder Courant. Op de plek waar nu die putdeksel ligt, werd in 1752 de eerste editie van de krant gemaakt. En ik liep er altijd maar overheen. Zonder me bewust te zijn van de historische plek.
En vandaag is de Leeuwarder Courant overgegaan tot een ochtendkrant. Gezamenlijk met het Friesch Dagblad. Geen middagkranten meer Neerlands mooiste provincie.
Wel een gedenk-putdeksel.
Hopelijk wordt de Leeuwarder Courant niet onder de voet gelopen. Door wie dan ook.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten