donderdag 22 september 2011

Doe eens normaal, man!

De reacties op de heftige discussie waren eensgezind: dit was een dieptepunt in het debat tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen. PVV-leider Geert Wilders riep tegen premier Mark Rutte: 'Doe eens normaal, man!'
Het was een geïrriteerde slip of the tongue van de gedoogpartner van het kabinet. Wilders reageerde met zijn uitspatting op de discussie over Turkije. De premier vond het niet kunnen dat PVV'er Raymond de Roon de Turkse premier Erdogan een islamitische aap noemde. Volgens Wilders was dit niet zo gezegd. Volgens de PVV-leider is er gezegd: “Daar komt de islamitische aap uit de mouw, en hij heet Erdogan.”
Na de uitval van Wilders reageerde Rutte met: “Doe zelf eens normaal, man; je kunt toch niet praten over de Turkse premier als een aap! Dit is een idiote uitspraak.”
Ik vind het beschamend dat je zo met elkaar debatteert. Ik vraag me dan ook af hoe lang deze gedoogconstructie houdbaar is. De bom is volgens mij al gebarsten, en deze constructie zal de kerst niet halen. Het minderheidskabinet kan wat mij betreft wel door blijven gaan, maar moet niet meer afhankelijk zijn van de PVV.
Ik vind het prijzenswaardig dat de Friese PVV-fractie zich afzet tegen de landelijke trend. Eindelijk een reactie met menselijke maat. De reactie dan, de politieke statements laat ik graag voor de PVV'ers zelf. Het is mijn partij niet, maar soms kan ook deze partij op mijn sympathie rekenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten