donderdag 8 september 2011

Eigen schooltijden

Het is al weer even geleden, maar onlangs hoorde ik over een proef op school. Niet op een middelbare school, waar de laatste decennia al veel is geƫxperimenteerd. Nee, dit maal is de basisschool aan de beurt voor een proef.
Kinderen mogen 'zelf' hun begin- en eindtijd bepalen op school. Wie om half negen begint, is om twee uur klaar. Wie een half uur later begint, mag om half drie weer naar huis. Wie uiteindelijk om half tien begint, kan om drie uur de vrijheid tegemoet.
Zo is het principe.
Met als gevolg dat er geen gezamenlijke lessen meer zijn. Want die kunnen natuurlijk slecht gegeven worden, als iedereen op een ander moment het lokaal binnen komt lopen. Mocht dit project slagen, dan is de kans aanwezig dat meer scholen deze schooltijden mogen overnemen.
Ik kreeg gelijk de kriebels bij het horen van dit nieuwsbericht. Niet omdat ik direct zo enthousiast erover was. Sterker nog, ik denk juist dat het niet goed is, zeker niet voor kinderen. Juist op de leeftijd van de basisschool moeten kinderen leren om gezamenlijk iets te doen. Op elkaar wachten als groep. Daar heb je veel aan, ook voor 'later'.
Op deze manier wordt het individualisme al op jonge leeftijd gevoed. Dat heeft eigenlijk alleen maar negatieve gevolgen. Thomas Rosenboom heeft daar ooit een mooie lezing over gegeven, 'Denkend aan Holland'. Het individualisme ten top.
Het zijn zo maar wat losse gedachten, en ik zit te weinig in het onderwijs om er goed iets over te zeggen. Wellicht dat iemand anders mij kan helpen nadenken over dit thema.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten