vrijdag 22 juni 2012

Noord-zuidvliet

In het kader van de re-integratie op de arbeidsmarkt, kom je nog wel eens ergens. Zo moest ik van de week op de Noord-zuidvliet zijn. Bij een uitzendbureau voor jongeren tot 27 jaar. Nee had ik sowieso al, dus slechter zou ik niet worden van mijn bezoek.
Ik plaatste mijn fiets tegen de muur van een pand, naast het uitzendbureau. Op dat pand zag ik een plaquette, maar ik kon niet snel zien waar die plaquette van was. Eerst het zure, bedacht ik me. Daarna kon ik mezelf belonen met de ingemetselde steen.
Vlak boven die steen hing het huisnummer. 154. Vreemd, want waar ik het uitzendbureau binnen liep, was nummer 162. Dat gebouw was niet vier huizen verder (mits je “even cijfers” telde), hooguit het derde gebouw.
De plaquette vertelde me dat op nummer 154 de dichter en advocaat Pieter Jelles Troelstra is geboren. De staatsman. Ruim honderdzestig jaar zit tussen Troelstra's 'berne' en mijn bezoek aan de Noord-zuidvliet.
Heerlijk, die levende geschiedenis in Leeuwarden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten