dinsdag 11 september 2012

Tempest in DWDD

Gisteravond werd Dylan's Tempest besproken bij De Wereld Draait Door. Omdat ik een vergadering had, kon ik het niet live zien. Vandaag heb ik de schade ingehaald. Ook de heren bij Matthijs van Nieuwkerk aan tafel waren enthousiast over de jongste plaat van Dylan. Mart Smeets en Jan Donkers mochten Tempest bespreken.

Tempest is niet Dylan's beste plaat, vond Donkers. Want dan zou het beter zijn dan Blonde On Blonde, en dat kon niet. Tjah, het is maar welk richtsnoer je gebruikt. Tempest verdient evenmin de gelauwerde vijf sterren, die in recensies aan de plaat worden gegeven – Donkers gaat voor de vier.

Smeets vertelde dat vroeger iedereen het op de middelbare school had over Bob Dylan. Daar sprak je over, diens teksten besprak je met elkaar. De sportjournalist vroeg zich af, wie op de middelbare school nog over Dylan sprak.

Ik, zei de gek. Tijdens mijn periode op het Greijdanus, waar ik de havo heb gedaan, sprak ik regelmatig over Dylan. De ene keer met een docent, de andere keer met klasgenoten. Sterker nog, mijn profielwerkstuk heb ik gemaakt over Dylan. Dit werd zelfs genoemd tijdens de diploma-uitreiking.

Smeets vroeg zich ook af wie van de jongeren – 'tot dertig jaar' – de plaat Tempest zou kopen. De drie jongeren in de zaal, op de eerste rij, moesten het ontkennen. Geen Tempest bij hen in de cd-speler. Wel bij mij. Sterker nog, vrijdag kocht ik de plaat op zowel cd als elpee. En ik ben zeker nog geen dertig.

Bob Dylan, is hij ooit weggeweest? Ik denk het niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten