woensdag 25 juli 2012

Schrijven


Is schrijven moeilijk? Volgens mij niet. Maar dat zeg ik, die vrijwel dagelijks aan schrijven is. Volgens mij is schrijven heel eenvoudig. Probeer het maar eens uit. Pak een pen en papier (ja, dat ouderwetse gedoe) en begin met het schrijven van een willekeurige zin. Maakt niet uit welke zin het is. Desnoods de kop in een krant. De kans bestaat dat je vanzelf begint door te schrijven?

Nee, toch niet? Schrijf dan nog een willekeurige zin. Vervolg dit proces tot het moment dat je vanzelf begint te schrijven. Je ontdekt een overeenkomst tussen de zinnen. Of je gaat tijdens het schrijven nadenken over die zin, waardoor er associaties gaan ontstaan.

Wat ook een makkelijke oefening is, is om op een willekeurige plek te gaan staan. Minimaal een half uur. Beschrijf wat je ziet. Op een terrasje is dat heel eenvoudig. Dan gebeurt van alles om je heen. Maar ook op een plek waar weinig mensen voorbij lopen, ga je op een gegeven moment beschrijven wat er gebeurt.

Wedden?

Ik ben benieuwd. Ik daag je uit om jouw verhaal met mij te delen. Kom maar op, wat heb je geschreven? Ging het je makkelijk af?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten