dinsdag 3 juli 2012

Wat is een christen?


Samen met Loek ben ik op weg naar Hardenberg. Een vergadering aldaar is ons doel. In de vierzits naast ons zit een man, eind dertig, samen met zijn dochtertje. Hij kijkt regelmatig naar me, terwijl ik aan Loek vertel dat ik met een nieuw boek bezig ben.

Mijn derde boek gaat over Bob Dylan, en stelt de vraag of Dylan nog steeds christen is. De man haakt in. Is het belangrijk dat Dylan christen is, vraagt hij. Is Dylan zichzelf of is hij gemaakt door mensen met geld? Wat is een christen? De man, een West-Vlaming, weet het niet. Zelf is hij als christen opgevoed. Gedoopt, eerste communie, heilige communie, voor de kerk getrouwd. Maar geloven doet hij niet meer.

Het geloof in het instituut kerk is voor hem volledig verdwenen. Dat komt niet door de schandalen over seksueel misbruik. Des mans ongeloof in de kerk komt voort uit de historie. Tijdens de Middeleeuwen was in Avignon een paus. Maar in Rome ook. En de Roomse paus had meer geld (en dus een groter leger) dan de Franse paus. En dus won Rome van Avignon.

Het gevolg: oorlogen waarbij christenen elkaar de tent uit slaan. Religieuze oorlogsvoering, met geld als een belangrijk wapen.

Maar niet alleen de kerk, ook God moet het ontgelden bij de West-Vlaming. Als die God een almachtig persoon is, waarom grijpt Hij dan niet in? In Syriƫ, waar kinderen worden omgebracht. Trouwens, die Bijbel is een verzameling van fabeltjes. Adam en Eva hebben nooit bestaan. Een schepping? Niets van waar, de bewijzen liggen op tafel dat die schepping nooit gebeurd kan zijn.

In Hardenberg moet de man ook uit de trein. We babbelen nog wat over koetjes en kalfjes, voordat de West-Vlaming met zijn dochtertje de bus naar Slagharen neemt. Loek en ik vervolgen onze weg naar de vergadering van het BeerzeBestuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten