zondag 15 juli 2012

Wat is 'de' gemeenschap?


De laatste dagen hebben voor mij in het teken gestaan van 'de gemeenschap'. Het heeft me aan het denken gezet. Bestaat 'de' gemeenschap? Welke groep is het lichaam van Christus? Hoe ziet dat eruit?

Vrijdagavond had ik de afsluiting van het soos-seizoen in Heerenveen. Een Chinese maaltijd, met onder andere de dominee en sooscie.-leden. En gasten die het afgelopen seizoen zijn geweest. Dat is een vorm van gemeenschap. Is dat het lichaam van Jezus?

Zaterdag was ik de hele dag in Hardenberg. Ik ontmoette daar het team waarmee ik over vier weken in Beerze het evangelie ga uitdragen. We hebben met elkaar gesproken, spelletjes gedaan, gegeten; er was, kortom, onderling contact met elkaar.

Vanmorgen deed een jonge vrouw belijdenis in de Morgenster in Leeuwarden. Zij stond voorin de kerk, voor haar nieuwe broers en zussen. Een gemeenschap van familie. Hans Burger preekte vanmiddag ook over het zijn van een gemeenschap. Een kerkelijke familie-gemeenschap.

Na de morgendienst ben ik met een gemeentelid mee naar huis gegaan. We spraken over de gemeente, de preek, Bob Dylan, literatuur, muziek. En we aten samen. Was dat de gemeenschap? Vormden wij samen het lichaam van Christus?

In het boekje behorend bij zijn cd Oudegracht, schrijft Matthijn Buwalda zijn dank aan zijn begeleidingsband. 'Deze cd is net zo goed jullie cd. Een kroon op alles wat we samen hebben meegemaakt,' schrijft de gospelzanger. Maar wat is die muzikale gemeenschap waard, als alleen de naam van Matthijn Buwalda op de cd-hoes prijkt?

Welke gemeenschap was 'de' gemeenschap? Of is er niet één gemeenschap? Misschien is het lichaam van Christus larger than life – en ben ik in verschillende gemeenschappen een andere lichaamsdeel. Zoiets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten