donderdag 20 oktober 2011

Dylan in de lage landen (2)

Na ruim twee jaar wachten, treedt Bob Dylan vanavond weer in Nederland op. Zijn vorige concerten gaf hij in de Heineken Music Hall (2007, 2 avonden en 2009, 3 avonden), vanavond is de doos Ahoy in Rotterdam aan de beurt. Met Mark Knopfler in het voorprogramma.
Of Mark Knopfler nou wel of niet mee zou toeren, het maakt mij niet veel uit. Ik ga voor Dylan zelf. Ik vind Bob Dylan een bijzonder artiest. Bijna 25 jaar staat hij onafgebroken op de bühne met zijn Never Ending Tour. De helft van het jaar is hij on tour. Daarnaast vindt hij tijd om liedjes te schrijven, zijn memoires op papier te zetten, een film te maken, een radio-programma te presenteren.
Wat betreft zijn teksten, die staan vaster dan de muziek zelf. De arrangementen verschillen regelmatig. Het gaat dus meer om de tekst dan om het jasje. Als Hollandse jongen weet ik lang niet altijd waar die teksten over gaan. Maar ik denk aan Jean Pierre Wils, die de Dylan-teksten vergeleek met de muziek van Mozart: je weet precies waar het om gaat, zonder de tekst of muziek te begrijpen.
Dat is het. Ongeveer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten