maandag 24 oktober 2011

Friese PVV

Het rommelt al een tijdje bij de Friese PVV-fractie. Lijsttrekker Max Aardema wilde geen fractievoorzitter worden, en Jelle Hiemstra werd de leider in de Staten. Vervolgens liet Hiemstra weten dat de PVV in Fryslân een andere koers vaart dan de landelijke 'partij'. Weer wat later werd Hiemstra mishandeld. En nu is de maat vol.
De Fries gaat verder als onafhankelijk Statenlid. Groep-Hiemstra dus. Hij is niet de eerste die de PVV verlaat. Eerder waren ook al provincialen die uit de eigen fractie stapten. Wat is dat toch, dat de PVV zo'n aantrekkingskracht heeft, maar later zijn eigen mensen afstoot?
Misschien komt het omdat de PVV relatief nieuw is en zijn standpunten op een gewone manier verwoordt. Bij al het politieke jargon is zoiets een hele verademing. Dat is die aantrekkingskracht. Maar het afstotende, misschien komt dat omdat de PVV te simpel de zaak voorstelt.
Ik denk dat dit in een notendop het probleem is. En tegelijk merk ik dat ikzelf ook simplistisch de zaak voorstel. Maar dat doe ik omdat ik direct reageer. Misschien dat het wat genuanceerder wordt als ik er langer over nadenk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten