woensdag 19 oktober 2011

Volkskrant

Misschien is het een fout van de nabezorger van dagblad de Volkskrant. Het is in ieder geval erg opmerkelijk te noemen. Vanmorgen schreef ik een recensie over de cd-box 'Not Dark Yet'. Dat is een verzameling van vijf cd's van Bob Dylan uit de periode van 1980 – 2010. Vijf cd's maar, en daar verwonder ik mij over.
Prompt viel vanmiddag de Volkskrant van vandaag op de mat. Een nabezorging, blijkbaar had de krantenjongen vanmorgen een van de buren vergeten. Niet erg opvallend, de laatste twee weken missen wij 's ochtends ook nog wel een krant.

Net zo opvallend is dat de Volkskrant veel aandacht besteedt aan Vincent van Gogh. Volgens Amerikaanse onderzoekers is de negentiende-eeuwse schrijver vermoord. Een uit de hand gelopen pesterijtje met twee pubers. Of die theorie klopt, laat ik voor het gemak in het midden. Het is niet aan mij hierover te oordelen.
Vandaag werd ik door mijn Dylan-vriend Gemme gewezen op het lied 'Vincent van Gogh' van Bob Dylan. Of ik die kende, wilde Gemme weten. Ja, ik ken het lied. Een jaar of zes geleden werd ik er al op geattendeerd, en heb ik het nummer wel eens gehoord.
Het was in de tijd dat ik nog op de middelbare school zat en mijn havo-jaren op het Greijdanus sleet. Ik was toen ook al bezig met taal, want ik heb de tekst van het lied ergens op internet gevonden en via de mail bewaard. Meest opvallende was dat niet Dylan, maar ene Robert Friemark als tekstschrijver staat genoteerd.

I'd like to tell you a story
of a man that you might know.
His parents all called him Vincent,
his last name was Van Gogh.

He started drinking and painting
and living a life of sin.
He fell in with evil companions,
a man named Paul Gaugin.

They went to the city of Auvers,
pursuing their carnal delights.
They painted all during the afternoon
and they played music all night.

Now the people of that small city
thought he was a little bit queer,
to prove his love for mankind,
he chopped off his outside ear.

So they put him in an institution
but they could not keep him there.
He picked up his paints and his easel
and he went out to take some air.

He picked up his paints and his easel
and he went out to paint some crows.
They found him face down in a cornfield,
shot right between two rows.

Now where did Vincent van Gogh?

Uitgevoerd tijdens The Rolling Thunder Revue in 1975/'76. Nooit officieel uitgebracht, hier en daar wel als bootleg circulerende. Natuurlijk is het jammer, want 'Vincent van Gogh' past in Dylan's adoratie-lijstje (zoals Blind Willie McTell).
Misschien dat Van Gogh via schilder Norman Raeben van belang is geweest voor Dylan's eigen schilderijen. Dan is Dylan dus beïnvloed door een Nederlander. En is dat wel de reden dat Dylan met enige regelmaat in Nederland blijft optreden – als een soort vergoeding voor de invloed van Van Gogh.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten