woensdag 5 oktober 2011

Verontwaardiging

Dit jaar volg ik de bekendmaking van de winnaars van de Nobelprijzen op de voet. Enerzijds omdat ik er de tijd voor heb en het ook leuk vind, anderzijds omdat Bob Dylan genoemd wordt als winnaar van de Nobelprijs voor de Literatuur. Het nuttige met het aangename verenigen.
Maar ik verbaas me er over, met name de prijzen voor de Natuurkunde etc. Afgelopen dinsdag was professor Vincent Icke te gast bij De Wereld Draait Door. Hij babbelde aardig over de winnaars van de Natuurkunde-prijs. Die is toegekend aan een drietal, die zich bezighoudt met het 'uitdijende heelal'.
Bijster interessant, hoewel ik als 'schoenenlapper' geen snars begrijp van deze materie – materie in de zin van het onderwerp, niet het materiaal. Het verhaal gaat mijn verstand te boven.
Maar ik vraag me er een aantal dingen bij af. Wat moeten we met deze informatie over het heelal? Zoekt de mensheid bewijzen voor de oerknal, en wat moeten we met die bewezen theorie? Welk medicijn is met het uitdijende heelal gevonden, waarmee we mensen kunnen genezen van kanker? Hoeveel meter vruchtbare en bewerkbare grond in Afrika hebben we met deze informatie klaargekregen? Welke oorlogen hebben we afgerond met de feiten van het uitdijende heelal? Kortom: wat hebben we hieraan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten