zondag 4 december 2011

Dylan-schrijver

Met mijn boek 'Gisteren is een herinnering' ben ik toegetreden tot een select gezelschap auteurs. Het is het gezelschap van schrijvers over Bob Dylan. Of nou ja, select gezelschap? Naar verluidt is Dylan één van 's werelds artiesten, waar jaarlijks een stortvloed aan literatuur verschijnt. Dat is dan in de vorm van vertalingen, artikelen in dagbladen en tijdschriften, en dus ook boeken.
Goed, Dylan-schrijvers. Daar zijn er een heleboel van. Alleen al in de Lage Landen. NRC-redacteur Sjoerd de Jong schreef de enige Nederlandstalige biografie “Bob Dylan” (in 1992 uitgegeven, in 2000 herschreven). Dan is daar ook “Bob Dylan in de studio”, het boek waarin de Vlaamse blogger Patrick 'Peerke' Roefflaer alle studio-albums bespreekt. Natuurlijk is daar ook “Bob Dylan in Nederland, 1965 – 1978”. In dat boek gaat de Nederlandse blogger Tom Willems in op de Nederlandse periode van Dylan tot aan diens eerste concert.
Deze lijst is verre van compleet. Daar ben ik me van bewust. Ik kan ook haast niet compleet zijn, zeker niet als ik ook de Engelstalige publicaties wil noemen. Verder zijn er vanzelfsprekend ook publicaties in het Duits, Frans, Spaans, Portugees, en noem maar op.
Hoe val ik dan op, tussen alle andere auteurs die over Dylan schrijven? Ik heb niet de indruk dat de concurrentie moordend is. Dat zou wel het geval zijn geweest, als ik een vergelijkbaar boek had geschreven als Tom Willems of Patrick Roefflaer. Maar dat idee heb ik dus niet.
Mijn boek is anders. Omdat ik in 'Gisteren is een herinnering' beschrijf hoe ik zelf de afgelopen tien jaar met Dylan ben opgetrokken. Op welke manieren Dylan op mijn pad is gekomen. Hoe zijn teksten voor mij zijn gaan spreken. Dat is wat anders dan de studio-albums van His Bobness. Of de periode tot aan het eerste concert van Dylan in Nederland.
Een grote familie van Dylan-liefhebbers gaat me te ver, maar ik ben van mening dat de Dylan-schrijvers elkaar willen aanvullen. Elk vanuit een eigen perspectief, met een eigen geschiedenis, met eigen opvattingen. Op die manier wordt recht gedaan aan Dylan's diamant – elk vlakje heeft een eigen kleur, wat ook weer verschilt met de manier waarop het licht erop schijnt.
De titel van mijn Dylan-boek? 'Gisteren is een herinnering' is een vertaling van 'Yesterday's just a memory'. Dat komt weer uit 'Don't fall apart on me tonight', van Dylan's elpee Infidels uit 1983.

1 opmerking:

  1. Dag Frits,
    Ik wens je veel succes met je boek. Zo te zien is het inderdaad een mooie aanvulling op het beperkte aantal boeken dat in het Nederlands over Bob Dylan is geschreven.
    Ik kijk er naar uit om het te lezen.

    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen