zondag 25 december 2011

Het Woord is vlees geworden

Het Woord is mens geworden, en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien.
Met deze tekst begint Johannes zijn evangelie. Het kerstverhaal op een literair niveau. Het Woord is vlees geworden. Voor iemand die zelf ook met woorden bezig is, is Johannes' proloog een aansprekend begin.
Kerst, woorden, het is een mooie gelegenheid om naar de kerstplaat van Bob Dylan te luisteren. Twee jaar geleden verscheen 'Christmas in the heart', met daarop de klassiekers. Zoals verwacht blijft Tom Willems enthousiast over deze plaat. Er staan inderdaad mooie uitvoeringen op. Zoals “O' come all ye faithful”, waarin Dylan het eerste couplet in het Latijn zingt. Of “Hark the herald angels sing”. Soms doet His Bobness zijn best.
Maar lang niet alles is even mooi. “Must be Santa”, zou Dylan wat aangeschoten zijn? Of “Here comes Santa Claus”, “Winter Wonderland”: tjah, toe maar.
Afgelopen week droomde ik over Bob Dylan. Ik was in Amersfoort, bij broer Maarten. Ik was net vertrokken richting de bus of de trein. Op dat moment word ik gebeld door Maarten. Hij heeft het over Dylan, en noemt daarbij het woord 'bezorgd'. Of ik nog terug wil komen.
Het volgende moment sta ik weer bij hem in de woonkamer. Daar vertelt Maarten dat Dylan is overleden door een ernstige ziekte. Welke ziekte dat is, en wat de details zijn, weet ik niet. Want dan gaat mijn droom verder in een andere flard.
De Amerikaanse woordkunstenaar – mocht hij overleden zijn en we elkaar in de hemel herkennen, hoop ik Dylan nog eens te spreken. Ik ben er namelijk van overtuigd dat Dylan christen is. Zijn Dylaneske spreuken ademen zoveel vertrouwdheid... zou Dylan dan toch als een van de weinigen de Bijbel begrepen hebben?
Het Woord is mens geworden. Gelukkig kerstfeest.

1 opmerking: