donderdag 1 december 2011

Gisteren is een herinnering


“Gisteren is een herinnering”. Dat is de titel van mijn tweede boek. Vanaf vandaag is dit boek te bestellen bij mijn uitgever, en uiteraard ook via de boekhandels te bestellen. Anders dan mijn debuut gaat “Gisteren is een herinnering” over één thema: Bob Dylan. Tien jaar geleden verscheen “Love & Theft”, op de dag dat moslim-extremisten de strijd aanbonden tegen het kapitalistische Amerika.
Toen “Uit Zeeland Zeeuwse Laarzen” verscheen, zat ik met Evert in de auto. Hij vroeg me of ik nog eens een boek over Bob Dylan ging schrijven. Die vraag heb ik met ingang van vandaag beantwoord: ja, ik schrijf een boek over Dylan.
Waar gaat “Gisteren is een herinnering” over? Het zijn 'herinneringen' aan mijn tien jaar dat ik Dylan-fan ben. Aan bod komt onder meer mijn eerste Dylan-concert, een bezoek aan het concert van Jakob Dylan, een lied van Dylan wat te maken heeft met mijn periode als teamlid van TijdVoorActie-Heerenveen.
Ook geef ik interpretaties, zoals bij Highway 61 Revisited en Ain't Talkin'.
“Gisteren is een herinnering” is een vertaling van 'Yesterday's just a memory'. Die zin komt weer uit 'Don't fall apart on me tonight' (Infidels, 1983). Het leek me een goede zin om aan te geven waar mijn boek over zou gaan.
Mijn tweede boek. En dat in ruim een half jaar. “Uit Zeeland Zeeuwse laarzen” is een goed debuut, maar “Gisteren is een herinnering” is een beter boek – want dat is natuurlijk de reden dat ik blijf schrijven. Om elke keer nog beter te worden.
Overigens, over “Uit Zeeland Zeeuwse laarzen” gesproken: sinds deze week is er ook een exemplaar via een boekhandel verkocht. Dat biedt perspectief, dat ik als beginnend schrijver in de boekhandel wordt gevraagd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten