woensdag 21 december 2011

Kortste dag – dat zou je willen

Het is vandaag de kortste dag van het jaar. Midwinterfeest – na vandaag worden de dagen weer langer. Maar staat er ook een koude winter voor de deur. Of niet, maar dat merken we vanzelf.
De kortste dag. Christelijke Hogeschool Windesheim wil wel heel graag dat vandaag de kortste dag van het jaar is. Dagblad Trouw kwam vanmorgen met het bericht dat de diploma's van de opleiding Journalistiek ondermaats zouden zijn. Vandaag kwam de school dan met een persbericht, waarin de ochtendkrant werd bevestigd. Ondertussen hebben diverse media het bericht al overgenomen.
Het bericht kwam aan het licht toen drie studenten vandaag hun diploma niet mochten ophalen. Ondanks dat hun scripties al in september waren goedgekeurd, kregen ze deze week bericht dat ze vandaag mochten thuisblijven. Niks feeststemming. Het doet bijna denken aan het verbod op ritueel slachten van Marianne Thieme.
Het kwaad is natuurlijk al geschied. Ondanks alle verzachtende woorden en omstandigheden, staan (afgestudeerde) journalistiekstudenten van Windesheim in een slecht daglicht. Het diploma is besmeurd, ondanks het herstelprogramma.
En eerlijk is eerlijk, ook ik ben in het bezit van zo'n getuigschrift van Windesheim. Ik heb in vier jaar mijn journalistendiploma gehaald. Op Windesheim. Het is de vraag of mijn diploma wordt onderzocht – waarschijnlijk val ik net buiten de termijn van twee jaar, waarin naar het niveau van de diploma's wordt gekeken.
Moet ik er nog iets over zeggen? Lijkt me niet. Het is al sneu genoeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten