vrijdag 30 december 2011

Samoa en Johan Heesters

Vandaag wordt Johan Heesters begraven in München. De Nederlander overleed vorige week, kort na zijn 108e verjaardag. Bijzonder aan Heesters was dat hij tot eind november van dit jaar nog actief was als artiest. Hij kreeg er een notering voor in het Guinnes Book of Records.
Johan Heesters is in Nederland nog steeds omstreden. In de oorlog zou hij in Dachau hebben opgetreden voor Adolf Hitler. Dat optreden heeft Heesters altijd ontkent – wel is hij in Dachau geweest, omdat alle artiesten daarvoor een uitnodiging kregen.
In Samoa bestaat deze dag overigens niet. Dat wil zeggen: 30 december 2011. De archipel stond bekend als hekkensluiter in de viering van de jaarwisseling. Maar dat is niet handig voor de handel met Australië en Nieuw-Zeeland. Daarom is besloten om over de datumgrens heen te gaan – nu is het land één van de eerste landen die nieuwjaar viert. Gevolg is wel dat de datum van vandaag niet bestaat in Samoa.
De een-na-laatste dag van het jaar. Hier en daar worden al de gebruikelijke lijstjes gemaakt. Ik weet dat ook ik me moet dompelen in het afgelopen jaar. Ook ik moet verantwoording afleggen over 2011. Wat heb ik 1 januari gezegd, wat is uitgekomen, wat is niet gebeurd wat ik wel had aangekondigd, en wat is wel gebeurd zonder dat ik het wist aan het begin van het jaar?
Dat lijstje komt er zeker aan. Maar niet vandaag. Morgen, de laatste dag van het jaar. Het heeft natuurlijk wel iets vreemds om een jaaroverzicht te maken, terwijl het jaar nog niet helemaal voorbij is. Morgen dus, om zondag weer een overzicht te maken van wat er staat te gebeuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten